心理学年報31号 page 10/54

心理学年報31号

このページは 心理学年報31号 の電子ブックに掲載されている10ページの概要です。
秒後に電子ブックの対象ページへ移動します。
「電子ブックを開く」をクリックすると今すぐ対象ページへ移動します。

概要:
心理学年報31号

6明星大学心理学年報2013年第31号to children with autism. Journal of Positivebehavior Interventions,5,12-21.Daniels,A.C. (1989). Performancemanagement ;Improving quality productivity through positivereinforcement (3rd ed.). Tucker, GA : PerformanceManagement Publications.石坂務・宮崎光明・佐野基雄・井上雅彦(2008).広汎性発達障害におけるマジックのスキルトレーニング:ビデオモニタリングとセルフチェックによるトレーニングの効果発達心理臨床研究,14, 79-93.興津富成・関戸英紀(2007).通常学級での授業参加に困難を示す児童への機能的アセスメントに基づいた支援特殊教育学研究,44(5),315-325.根来あゆみ・谷川尚・西岡有香(2006).高機能広汎性発達障害児に対するコミュニケーションスキル指導の試みLD研究, 15(2),183-197.大久保賢一・福永顕・井上雅彦(2007).通常学級に在籍する発達障害児の他害的行動に対する行動支援:対象児に対する個別的支援と校内支援体制の構築に関する検討特殊教育学研究,45(1),35-48.太田研(2010).発達障害児の書字反応の正確性に及ぼす自己記録の効果行動分析学研究,24(2),17-29.Takeuchi, K. & Yamamoto, J. (2001).A casestudyof examining the effects of self-monitoringon improving academicperformancebya studentwith autism. Japanese Journal of Special Education,38,105-116.竹内康二・山本淳一(2004).発達障害児の教科学習を支えるセルフモニタリング特殊教育学研究,41(5), 513-520.Intervention for the Inappropriate behavior by Video SelfMonitoring in Asperger syndrome : Improvement of challengingbehavior in individual report sessionTAKUYA ENOMOTO (CENTER OF CLINICAL PSYCHOLOGY, MEISEI UNIVERSITY) AND KOJI TAKEUCHI (DEPARTMENT OF PSYCHOLOGY, SCHOOL OFHUMANITIES, MEISEI UNIVERSITY) MEISEI UNIVERSITY ANNUAL REPORT ON PSYCHOLOGICAL RESEARCH, 2013, 31, 1―6Video monitoring is awell-validatedbehavioral interventiondocumentedinthebehavioral sciences. Themethodologyappears particularlybeneficial for children with Autism spectrum disorders (within Aspergersyndrome). This study aimed at the improvement of inappropriate behavior by Video self-monitoring inchild with Asperger syndrome. Participant was10yearsoldboywithAspergersyndrome. Hedemonstratedmanyinappropriate behaviors (use offensive crude languages)to an adult. During the intervention,Hewatched thevideo about his inappropriatebehaviors and evaluated its. Result,His inappropriatebehaviorswere greatly reduced after the intervention. We discussed about application of video-self monitoring toAutism spectrum disorders.Key Word :Video-self monitoring,Asperger Syndrome,Problem Behaviors